Valmöjlighet

Bibeln är en fantastisk bok.

Hur påverkar den dig som tro?

Man kan vara allt ifrån att vara ”bokstavstrogen” till att se den som en samling fina regler och ideal som man väljer lite bland och tar det som passar.

Beroende på vilket ämne bibeln talar om så kan det stå allt ifrån ”svart eller vitt” eller till att vara en tolkningsfråga.

Jag pratade idag med en kollega om bland annat om att fira jul och om alkohol.

Angående alkohol så kan man konstatera vissa saker: i för stor mängd och för ofta kan det medföra problem och konsekvenser. Konsekvenserna kan drabba både den som dricker och för människor runt omkring.

Hur ska vi som kristna förhålla oss till alkohol? Lite beroende på som jag skrev tidigare så beror det på vilken syn och tolkning man har på bibeln.

Här är några av mina argument för varför jag avhåller mig från alkohol.

  • Allmänt. Alkohol kan leda till många tragiska saker som våld, hemska familjesituationer, ekonomiska problem, barn som drabbas, skadligt för kroppen mm.
  • Att inte få någon som har problem eller haft problem med alkohol, att falla för frestelsen att ta ett glas. Leda någon in i synd.
  • I det nya förbundet behöver vi inte en ställföreträdande präst som går inför Gud för oss, utan Jesus har gjort det möjligt för oss att kunna ”frimodigt gå fram till nådens tron” själva. Men vi kanske behöver genomgå samma reningsprocess som de gjorde, med allt vad det innebär.
  • ”Drinkare ska inte ärva Guds rike” 1 Kor 6:10. Ser problematiken. Var går gränsen att vara en drinkare? Men jag tar det säkra före det osäkra.
  • Ett bättre alternativ. ”Berusa er inte med vin, det leder till vårdslöshet. Låt er i stället uppfyllas av Anden.” Ef. 5:18. ”Allt är tillåtet för mig, men allt är inte nyttigt” 1 Kor 6:12, 1 Kor 10:23.
  • Varför vara som ”världen”? Rom 12:2

Gud har en väg (Jes55:8–9).

Så när vi står inför ett val, oavsett vad det gäller, låt oss välja Guds väg. Och låta oss ledas och uppfyllas av den helige Ande.