Drömmar

Det jag pratade om i kyrkan i söndags (28/2)

När vi nu enligt folkhälsomyndighetens rekommendationer och regler ska minimera vårt umgänge och på olika sätt, kan vi istället för att tappa modet och deppa ihop helt, ta tid till lite eftertanke och reflektion.

En sak vi kan tänka på är vad har vi för drömmar eller vad vi längtar efter.

Den mest kända drömmen och drömmaren i Bibeln är nog Josef och hans dröm, om att hans far och hans bröder skulle buga sig för honom, som vi kan läsa om i 1 Mos 37. Denna dröm togs ju inte emot så bra av hans bröder, men i tidens längd och efter ett antal svåra prövningar, slog den in.

I Joel 2 står det en profetia i vers 28

”Och det ska ske därefter att jag utgjuter min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar ska profetera, era gamla ska ha drömmar och era unga ska se syner.”

Jag tror att alla kan profetera, ha drömmar och ha syner.

Vad har du för drömmar, både personliga och som en del av en församling?

Personligen drömmer jag om att jag ska komma ut i allt som Gud har för mig som tex mer frimodighet att våga vittna, att be mer för sjuka, verka mer i Andens olika gåvor, hjälpa människor att utvecklas och komma vidare i sina liv, få en närmare relation med Jesus, bli mer brinnande, mm. Alltså det jag tycker en kristen borde stäva efter.

Ungefär som det står i Mark. 16:15-18.

Och Jesus sade till dem: “Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.  Den som tror och blir döpt ska bli frälst, men den som inte tror ska bli fördömd.  Dessa tecken ska följa dem som tror: I mitt namn ska de driva ut onda andar. De ska tala nya tungomål. De ska ta ormar med händerna, och dricker de något dödligt gift ska det inte skada dem. De ska lägga händerna på sjuka, och de ska bli friska.”

 Och i Matt 28:19

”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut.”

En fråga som då kan komma upp är:
Kan man ha, om vi nu benämner dem som ”icke kristna” drömmar?

Jag tror att så länge de inte konkurrerar med den kristna drömmen eller går utanför de ramar som bibeln har för ett kristet liv, så är det ok. Det förutsätter att vi har tagit reda på vad Gud vill med våra liv. Och att vi sträcker oss efter att komma dit. Och inte beter oss som Jona som i princip gick åt motsatt håll mot det Gud ville eller gör som strutsen, sticker huvudet i sanden. (Gör strutsar det?)

Vi kanske kan få en fingervisning om detta i dessa bibelord.

I Gal 2:20 står det om oss som är frälsta: ”och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig.”

 Och i kapitel 5 och vers 24 ”De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär”

 I Rom 6:6 säger: ”Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden.”,

 vi hoppar vidare till vers 11 i samma kapitel

”Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.”

 Någon har sagt: Den bästa vägens största fiende är den näst bästa vägen. Eller som bibeln uttrycker det i Matt 7:13-14 ”Gå in genom den trånga porten. Den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.”

Vad har du för dröm är det gäller församlingen? 

Där drömmer jag om, som vår vision säger, att vi ska vara en andlig oas. Min dröm, min bild av vad en andlig oas är, är att vi ska få se ofrälsta människor vilja bli frälsta på våra samlingar, vi har bibelundervisning, vi har lärjungaträning, vi ber och sjuka blir helade, vi få se människor befriade från djävulens olika snaror, under och tecken är ett naturligt inslag, att det är en plats där det är lätt att höra Gud tala, vi stöttar varandra om vi går igenom något jobbigt, vi tar tid för varandra i samtal och bön, det är en mötesplats där människor inte vill gå hem utan stannar för att Gud är närvarande på ett påtagligt sätt. På många sätt det vi läste i Markus 16 och i Matt. 28

Men även det som står i Apg. 2: 42–43 ”De höll troget fast vid apostlarnas undervisning och vid gemenskapen, brödsbrytelsen och bönerna. 43 Varje själ greps av bävan, och många under och tecken gjordes genom apostlarna,”

 Och vers 46–47

46 Varje dag var de troget och enigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och delade måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. 47 De prisade Gud och var omtyckta av hela folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.

 Jag tror detta är Jesu dröm och som borde vara våran dröm också.

Så min uppmaning till dig idag är:

Våga fråga Gud vilken dröm han vill att du ska ha.

Bön: Jesus ge oss dina drömmar, återuppliva drömmar som vi tidigare har fått av dig men som vi glömt bort eller gått ifrån. Gör drömmarna levande i våra liv igen. Amen.