Apg. 2.42

På tv finns det en mängd olika typer av program. Nyheter, dokumentärer, debatt, musik, tävling mm. En annan typ är relationsprogram eller program som hjälper människor på olika sätt. Jag tänkte idag prata lite om program som hjälper människor och familjer. Några som kom till mig är Arga snickaren, Sofias änglar och Lyxfällan.

I dessa tre börjas det med att man tar reda på eller har tagit reda på problemet eller problemen. Man tar reda på orsaken. Man gör en ”nutidsanalys”. Vet man inte hur det står till eller vad som är problemet är det svårt att göra någonting åt det.

I Lyxfällan har man en ”Budgettavla” som visar svart på vitt hur deras ekonomi ser ut och det visar sig alltid att de lever över sina tillgångar, mer eller mindre. Många gånger så har de på något sätt förnekat problemen, struntat i att ta tag i dem, men när det tyvärr har gått för långt så är de med i Lyxfällan. Hade de tagit tag i problemen tidigare hade det inte varit lika jobbigt att ordna till det.

Finns det något liknande i bibeln? Inget tv-program, men olika analyser.

2 exempel:

I Lukas 18 läser vi:

18 En av de ledande männen frågade Jesus: ”Gode Mästare, vad ska jag göra för att få evigt liv?” 19 ”Varför kallar du mig god?” frågade Jesus. ”Ingen är god förutom Gud. 20 Buden kan du: ’Du ska inte vara otrogen i ditt äktenskap, Du ska inte mörda, Du ska inte stjäla, Du ska inte vittna falskt, Visa respekt för din far och mor. ”21 Mannen svarade: ”Alla dessa har jag hållit ända sedan jag var ung.”22 Då sa Jesus till honom: ”Det är bara en sak till du behöver göra. Sälj allt du äger och ge pengarna till de fattiga. Då ska du få en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig.”23 Men när mannen hörde det, blev han bedrövad, för han var mycket rik.

I de tre första kapitlen i Uppenbarelseboken kan vi läsa om ”hälsningar” till de olika församlingarna i Efesos, Smyrna, Pergamon, Thyatira, Sardes, Filadelfia och Laodikeia. Där det står både bra och dåliga saker om dem.

I dessa två bibelexempel har det gjorts någon form av analys med någon form av svar Tex ”övergett din första kärlek” kap 2 vers 4.

Efter man har gjort nutidsanalysen i programmen börjar man med att skapa en förändring, de säljer av saker, gör sig av med dyra saker att äga (bil, djur), går till en ”coach” för att prata om sina beteenden (spelmissbruk, shoppingberoende, fasader, relationsproblem mm).

Sedan efter en vecka får de en ny budgettavla som de sedan ska hålla sig till för att nå målen att klara sig på sin inkomst och bli skuldfria.

Idag ska vi inte göra någon analys utan titta på några saker som vi borde jobba med i församlingen.

Vi läser i Apg. 2:42
De troende höll sig till apostlarnas undervisning och de hade gemenskap med varandra och bröt bröd tillsammans och bad.

Här nämns det fyra saker som jag tänker tala om:

– undervisning, bibel

– gemenskap

– brödsbrytelse

– bön

Vi börjar med undervisning.

Varför är det viktigt med undervisning?

2 Tim 4:3-4
Det kommer en tid då människor inte längre ska acceptera den sunda läran. I stället ska de samla människor omkring sig som bara undervisar sådant de vill höra och som kliar dem i öronen. De ska vägra att lyssna till sanningen och vända sig till myter.

Det kommer att predikas och undervisas om saker som som inte är förenligt med bibeln som helhet.

ex. att ”störst av allt är kärleken”. Detta säger vissa för att rättfärdiggöra att leva i relationer som inte Gud vill att människor ska leva i. Vigselrätten i samfund kan kanske dras in om de inte viger alla konstellationer.

Under visning är inte bara till för att se om det predikas rätt utan också för att det är en levnadshandbok för oss.

Rom 12:2 Anpassa er inte efter denna världen, utan ändra ert sätt att tänka, så att ert sinne förnyas. Då ska ni förstå vad Gud vill: vad som är rätt, vad som gläder honom och vad som är fullkomligt.

Världen tänker, talar och agerar på sitt sätt och Gud vill att sina barn ska göra på ett annat sätt.

Ett exempel, Gal 5:16-25

16 Jag uppmanar er därför att låta Anden leda er, så att ni inte ger efter för de begär som finns i er mänskliga natur. 17 Den mänskliga naturen vill sätta sig mot Anden och Anden mot den mänskliga naturen. Dessa står nämligen mot varandra och hindrar er att göra det ni vill. 18 Men om Anden får leda er, är ni inte längre under lagen.19 Vad den mänskliga naturen åstadkommer är lätt att se: sexuell omoral, orenhet, orgier, 20 avgudadyrkan, magi, fiendskap, strider, avundsjuka, hat, intriger, splittring, falska läror, 21 maktkamp, fylleri, vilda fester och mycket annat. Jag vill varna er än en gång: den som lever på ett sådant sätt får inte ärva Guds rike.22 Men Andens frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, 23 mildhet och självbehärskning. Lagen är inte mot sådant. 24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt gamla jag med alla dess begär och onda lustar. 25 Om vi lever i Anden, ska vi också låta Anden leda oss.

En annan anledning är att när vi talar med människor ska vi kunna citera bibeln på ett rätt och riktigt sätt.

Paulus varnar om i Gal 1:9 att ”om någon förkunnar ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så må han vara förbannad

Gemenskapen

Här måste man lägga till så att det blir en biblisk gemenskap.

Vad är biblisk gemenskap?

Det viktigaste är att i biblisk gemenskap är Jesus det centrala.
Matt 18:20
För där två eller tre samlas i mitt namn, då är jag mitt ibland dem.

Det är en gemenskap där vi strävar efter och hjälper varandra att bli mer lik Jesus som vi läste i Gal 5:16-25

1 Tess 5:11 Därför ska ni uppmuntra varandra och bygga upp varandra
Där vi förmanar varandra 1 Tim 4:13
Läs högt ur Skriften, förmana och undervisa tills jag kommer.

En gemenskap där vi vågar vara transparenta 1Joh 1:9 Men om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet

Brödsbrytelse

det enda jag tänker säga är att det är så mycket mer än på det sätt som vi firar nattvard. Det får bli en annan gång.

Bön

Bön är en naturlig sak i det kristna livet. Paulus uppmanar oss i Kol 4:2 Be ständigt, utan att ge upp, vaka och var tacksamma.

Ef 6:18 Gör det under ständig bön och vädjan. Be alltid i Anden. 

Bön gör skillnad.

Apg 4:31 När de hade slutat be, skakade platsen där de var samlade och alla fylldes av den heliga Anden och förkunnade Guds budskap frimodigt.

Ex bad att ett företag skulle stängas

Om man tittar i bibeln kan man se att det finns olika typer av böner, precis som det finns olika verktyg för olika uppgifter i en verktygslåda. Jag tänker räkna upp några. Vi kan ha olika namn så haka inte upp er på just hur jag benämner dem, utan se att det finns olika böner för olika tillfällen.

Här räknar jag upp en del. Vissa kanske inte står rätt upp och ner att det är bön, utan man kan i sammanhanget förstå att det är bön det handlar om.

– Bön i Jesu namn Joh. 16:24 Ni har ännu inte bett om något i mitt namn. Mark 16:17 Dessa tecken ska följa dem som tror: de ska driva ut onda andar i mitt namn, de ska tala nya språk

Göra sina önskningar kunniga (1917 års översättning) Fil. 4:9 Oroa er inte för någonting, utan be och vädja alltid till Gud, tacka honom och låt honom veta vad ni behöver.

Suckan, klagan. Ps. 5:2 Herre, lyssna till mina ord, hör mina suckar. Jak. 4:7-10 Underordna er alltså Gud. Stå emot djävulen, så ska han fly ifrån er. Håll er nära Gud, så ska han hålla sig nära er. Rengör era händer, ni syndare. Rena era hjärtan, ni kluvna. Klaga, sörj och gråt. Vänd ert skratt i tårar och er glädje i sorg. 10 Ödmjuka er inför Herren, så ska han upphöja er.

lovsång och tillbedjan Ps. 145:2 Jag vill prisa dig varje dag, för evigt lovsjunga ditt namn.

– be för sjuka Mark. 16:17-18 17 Dessa tecken ska följa dem som tror: de ska driva ut onda andar i mitt namn, de ska tala nya språk, 18 de ska utan risk kunna handskas med ormar, de ska inte bli skadade om de dricker något gift och de ska lägga händerna på de sjuka och göra dem friska.”

– Kasta ut/driva ut onda andar, se Mark. 16:17, Mark. 5 kan vi läsa om befriar en man som är besatt av onda andar

bön efter guds, åkallan, förbön/anropa, tacksägelse hjärta 1 Tim 2:1-3 Så uppmanar jag nu framför allt därtill att man må bedja, åkalla, anropa och tacka Gud för alla människor, 2 för konungar och all överhet, så att vi kunna föra ett lugnt och stilla liv, på ett i allo fromt och värdigt sätt. Sådant är gott och välbehagligt inför Gud, vår Frälsare,

– Inta,arbeta Luk. 8 liknelsen om den envisa änkan

väktare på muren, stå i gapet Jes 62:6 På dina murar, Jerusalem, har jag ställt väktare; varken dag eller natt få de någonsin tystna. I som skolen ropa till HERREN, given eder ingen ro.

barnsnödsbön, Gal. 4:19 Ni mina barn, som jag nu åter med vånda måste föda till livet, intill dess att Kristus har tagit gestalt i eder. Denna typ av bön är till för att bryta djävulens fästen och förlösa länder och städer ur djävulens makt. Engelskans Groaning (Jämmer) och travail(arbeta) in pray

hur vi ber kan spela in.
Ber illa. Jak 4:3
Och när ni ber, får ni ändå inget, eftersom ni har felaktiga motiv. Ni är bara ute efter att tillfredsställa era egna begär.

Bedes med kraft Jak 5:16 Mycket förmår en rättfärdig mans bön, när den bedes med kraft.

När vi gör vår del har den helige Ande möjlighet att komma och verka och göra det han har lovat.