Predikan Sion 26/9

När jag förbereder det jag ska tala om får jag ofta vad själva poängen är först.

Sen kommer det andra lite huller om buller.

Så mitt jobb blir då att försöka pussla ihop det på ett bra sätt så det blir någon form av röd tråd. Ibland kommer man in på väldigt många olika “stickspår” för att man vill lägga en bra grund för att få fram poängen på ett bra sätt. Så ha tålamod. Håll ut till slutet.

Det finns ett populärt tv-program på tv som heter “På spåret”, där de säger “vart är vi på väg?” (och sen kommer fler och fler ledtrådar)

Så min fråga är: Vart är vi som församling på väg?

Nu till ett stickspår, men med en poäng.

Problemet i skolan idag är inte att lärare inte kan undervisa i sina ämnen eller inte har kunskap, utan det stora problemet är hur undervisningen tas emot. (Nu finns det dåliga lärare.)

Ett talesätt “Du kan leda ett djur till vatten, men du kan inte tvinga den att dricka”.

Skolan ska ge rätt förutsättningar för lärande, men sen måste eleven göra sin del.

 

Detsamma är det med församlingen, (dig och mig).

 

Fyra viktiga delar som ska finnas i församlingen för att skapa rätt förutsättningar är de som står i Apg. 2:42-47

42 De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna. 43 Och fruktan kom över alla, och många under och tecken gjordes genom apostlarna. 44 Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt. 45 De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde. 46 Varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. 47 De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.

 

Eller som Dora sa ”de fyra B:na” som vi läser i vers 42

  • Bibel (lära)
  • Bön
  • Brödsbrytelse
  • Brödragemenskap

 

De fyra bena ledde till, som vi läste i texten

-under och tecken

-samhörighet

-överlåtelse (var dag)

-och människor blev frälsta

 

Vad ska det leda fram till mer?

Mark 16:15 “Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. 16 Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. 17 Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. 18 De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska.”

 

Vill vi, jag och du, komma dit att detta blir en verklighet?

 

Om vi vill, vad kommer det att krävas av oss? 

  • En sak som kommer krävas av oss är att vi ger tid. (Var dag samlade) Vi kanske måste offra vår bekvämlighet på vissa områden.
  • En annan sak är, att vi sätter in oss i vad Bibeln lär och jobbar på att följa/göra det till en del av vårt liv. Inte bara de stora förändringarna utan även de små (andens/köttets frukter Gal. 5:16)

 

Och det är ”Bibel-benet” eller ”Apostlarnas lära” jag tänker belysa idag.

Vi är alla på olika nivåer när det gäller bibelkunskap/ordet. Det är viktigt att inte bli självgod utan fortsätta att ha hungern efter att lära sig mer om ordet och vilja bli förvandlad av det, oavsett var vi är i livet.

Det finns så många varningar/visdomsord till oss i bibeln, som vi kanske inte alla gånger lyssnar till.

Därför är det viktigt att vara väl insatt i ordet?

Som exempel:

Det är så lätt att bedra sig själv.
Gal 6:7 Bedra inte er själva. Gud bedrar man inte: det människan sår skall hon också skörda.

Det är lätt att tro att det fixar sig nog ändå.
2 Tim 2:15 Gör allt du kan för att bestå provet inför Gud, likt en arbetare som inte behöver skämmas utan rätt delar sanningens ord.

En annan uppmaning. När gjorde vi det sist?
2 Kor 13:5 Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet.

Vi kan läsa i Ordspråksboken 29:18
Utan uppenbarelsen går folket vilse, lycklig är den som tar vara på Guds undervisning. 

Idag hör man lösryckta citat från bibeln och de framhålls som om de vore en sanning.

Det går inte att rycka text ur sitt sammanhang och/eller ta det ur Bibelns helhet.

Som exempel:
Det pratas gärna om att kärleken är störst,

1 Korintierbrevet 13:13
Så består nu tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

Ett vanligt citat för att rättfärdig göra för att leva i tex. samkönade äktenskap.

Medans det står i Rom 1:22-27
De påstod att de var visa, men de blev dårar. 23 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. 24 Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. 25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen. 26 Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. 27 På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. 

 

Ska vi böja oss för den allmänna opinionen och tycka som den eller ska vi tro på Guds ord?

I Ef. 5:11 Ha inget att göra med mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället. Eller som det står i en annan översättning ”utan tillrättavisa dem

Man skulle kunna säga: Kärlek är inte att säga att allt är ok och gör som du vill, utan att säga Guds sanning i kärlek.

Detta är bara ett exempel på varför vi måste kunna vår bibel för att kunna stå upp för Guds sanning.

Det finns så många områden i bibeln som berör: dig och mig, oss som församling, andevärlden, relationer mm som vi behöver få kunskap och Guds andes ljus över.

 

Församlingen ska vara ”sanningens pelare”.

1 Timoteusbrevet 3:15
Men om jag dröjer vill jag att du ska veta hur man bör bete sig i Guds hus, som är den levande Gudens församling, sanningens pelare och grundval.

Om vi ska vara sanningens pelare så måste vi veta vad som är sanningen.

En konkret sak som jag tror vi skulle behöva, är att vi kommer samman till bibelstudium. Där vi kan belysa olika frågor från många fler vinklar och håll, än vad som hinns med under en söndagspredikan.

Det kan då leda till att vi blir mer kunniga i ordet, att vi får en samsyn på ordet(enhet) och det kommer i sin tur att skapa en bättre grund för oss att stå på personligen och en gemenskap som är byggd på Jesus och inget annat.