När en ledare faller (och alla andra)

Oavsett anledning är det tragiskt när en ledare faller. Det mest påtagliga och det som får mest och kanske störst konsekvenser är nog när det är av sexuell karaktär. Det drabbar inte bara ledaren utan först och främst Gud, men även familjen, församlingen, samfundet, kristenheten. Bilden av kyrkan i världens ögon, de som inte är frälsta, smutsas ner.

Bara för att vi lever i det nya förbundet kan vi inte göra vad vi vill och sedan åberopa ”nåden”, för att bortförklara varför vi gjorde som vi gjorde.

Jag tror att Jesus i nya förbundet har skärpt till hur han vill att vi ska leva, tala och tänka.

Matt 5:27-28

27 Ni har hört att det är sagt: Du ska inte begå äktenskapsbrott. (Gamla förbundet)
28 Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta.
(Nya förbundet)

Nu gäller dessa verser specifikt äktenskapsbrott. Gud vill att vi ska leva på en högre nivå. Men det finns andra verser som tex.:

Efesierbrevet 5:15 Tänk alltså noga på hur ni lever, inte som ovisa människor utan som visa.

Matt 12:34 Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen.

Jak. 1:26 Om någon menar sig tjäna Gud men inte tyglar sin tunga (hur man talar) utan bedrar sitt hjärta, då är hans gudstjänst ingenting värd.

Det som nämns ovan gäller inte bara ledare utan alla kristna. Sen kommer vissa tjänster, och jag tror inte det bara gäller läraren, få en strängare dom.

Jakobs brev 3:1 Mina bröder, inte många av er bör bli lärare. Ni vet ju att vi ska få en strängare dom.

I Matteus 25:14–30 kan vi läsa om de som fick olika många ”talenter” och hur de förvaltade dem. De fick också en ”dom” beroende på hur de hade förvaltat dem. Alla kommer en dag att få en dom.

När en ledare faller är det två stora sakerna som ger eko i kristenheten och även ibland i profan media, och det är när det är av sexuell natur och när det gäller pengar. Läser vi Efesierbrevet 5:3 så står det: ”Men sexuell omoral och all orenhet eller girighet ska inte ens nämnas bland er, det anstår inte de heliga.” (Läs gärna Ef. 5:1–21 i Kärnbibeln) Dessa två är hemska nog, men finns det några fler som vi inte talar om så ofta? Finns det saker som en församlingsledare inte ska vara och inte ska göra?

1 Timoteusbrevet 3:2–3, 8–11 (SKB)

En församlingsledare måste vara: oklanderlig (inte finnas något att anmärka på), [Ledaren måste ha ett gott rykte både i och utanför församlingen. Det innebär inte att han är syndfri. Det handlar om en attityd där ledaren är snabb att be Gud och människor om förlåtelse. Det handlar om ett liv som inte är kantat med skandaler och ouppklarade tvister; på frukten ska trädet kännas igen, se Matt 7:15-20.] en kvinnas man, [Det är troligt att begreppet ”en kvinnas man” talar om trohet till sin maka och en som inte flörtar med andra kvinnor. Motsvarande term ”en mans kvinna” används i 1 Tim 5:9 om kvinnor. I samma stycke uppmanar Paulus yngre änkor att gifta om sig då mannen dött, se 1 Tim 5:14; Rom 7:2–3; 1 Kor 7:39. Paulus själv var ogift, se 1 Kor 7:7–8, och hans rekommendationer, se 1 Kor 7:1; 7:32-35, verkar tala för att en ogift man också är kvalificerad.] nykter (vaken, alert, samlad, balanserad), [Ordet handlar om självkontroll, och gäller alkohol, men även alla andra områden. Det beskriver någon som har ett klart perspektiv, kan tänka objektivt och inte gör tvära kast och kastas hit och dit.] förståndig (gott omdöme, seriös, har ett sunt sinne), [Det grekiska ordet sophrosyne beskriver ett välbalanserat sinne som karaktäriseras av självdisciplin och självinsikt.] aktad (ordnad), gästfri (välkomnande, ta emot främlingar), en god lärare. [I Ef 4:11 hör tjänstegåvorna herde och lärare ihop.] inte missbruka vin (ordagrant ”inte någon som sitter länge vid vinet”), inte vara våldsam (stridslysten), utan ska vara vänlig (förstående, förlåtande), fridsam, fri från penningbegär (inte älska pengar och vara girig, ordagrant ”inte vän med silvermynt”).

Vers 8–11

Församlingstjänarna ska på samma sätt vara värdiga respekt, inte vara hycklare (falska), inte missbruka vin, inte vara ute efter pengar, hålla fast vid trons mysterium (hemlighet) [som tidigare varit dold, men nu är uppenbarad, se Rom 16:25; 1 Kor 2:7–10] med rent samvete. Men även de ska först prövas. Sedan kan de bli församlingstjänare om det inte finns något att anföra mot dem. Kvinnorna [kan syfta på församlingstjänarnas hustrur eller kvinnliga församlingstjänare] ska på samma sätt vara värdiga respekt, inte förtala någon (ordagrant gr. diabolos – djävulens namn; dvs. någon som söndrar och splittrar och agerar djävulskt), förståndiga [samma ord som i 1 Tim 3:2 för en församlingsledare], nyktra och trogna i allt. [Samma grekiska ord gyne används både för kvinna och hustru, det är sammanhanget som avgör hur det ska översättas. På frågan om en kvinna kan tjäna som församlingstjänare gör Paulus det tydligt när han skriver till de kristna i Rom. Av de nio personer han kallar medarbetare är fem av dem kvinnor, se Rom 16:3–16. Febe, som levererade brevet till Rom, var uttryckligen en församlingstjänare i staden Kenkrea, den östra hamnen i Korint, se Rom 16:1.]

Gal 5:16-25, 16 Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. 17 Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill. 18 Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen. 19 Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier, 20 avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, 21 illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.

22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, 23 mildhet, självbehärskning. Sådant är lagen inte emot.

24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär.

Nu kanske någon säger ”att allt som ovan hänvisas till är inte till en pastor eller församlingsledare utan till en församlingstjänare och vanliga kristna”.

Jag tror att det är som med betygen i skolan, för att få betyget ”E” måste du uppfylla vissa kriterier som Skolverket har satt upp. För att få betyget ”C” måste du uppfylla kriterierna för ”C” och ”E”, och för att få ett ”A” måste du således uppfylla kriterierna för både ”A” och ”C” och ”E”. (Men B och D då? De är om du inte uppfyller tillräckligt för A och C.)

Om en församlingsledare är som ett ”A” så måste han också leva efter ”C” och ”E”. Därför kan vi applicera allt som gäller hur en kristen ska leva på honom.

Efter det vi har gått igenom, ställs kanske samma fråga som i Lukas 18:26 “Vem kan då bli frälst?” Svaret kommer i vers 27 “Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.” Med den helige Andes hjälp och genom Guds nåd kan vi ”löpa mot målet”.

Fil 3:12-14, 12 Inte så att jag redan har gripit det eller redan har nått målet, men jag jagar efter att gripa det eftersom jag själv är gripen av Kristus Jesus. 13 Bröder, jag menar inte att jag har gripit det än. Men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför 14 och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.

Rom 12:1–3, 1 När vi nu har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp vi har framför oss. 2 Och låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att nå den glädje som låg framför honom uthärdade han korset, utan att bry sig om skammen, och sitter nu på högra sidan om Guds tron. 3 Tänk på honom som fick utstå sådan fiendskap från syndare, så att ni inte tröttnar och tappar modet.

Första Korintierbrevet 9:25 Alla som tävlar måste ha disciplin i allt – de gör det för att vinna en segerkrans som vissnar, vi för att vinna en som aldrig vissnar.

Kolosserbrevet 1:10 Målet är att ni ska leva värdigt Herren och behaga honom på alla sätt, genom att bära frukt i alla slags goda gärningar och växa i kunskapen om Gud.

Gud är inte bara intresserad av de stora ”synderna” utan även de ”små”, men tyvärr talas det inte så mycket, eller inte alls, om dem.

Lite surdeg syrar hela degen”, 1 Kor 5:6, Gal 5:9