“Herrens hus” kapitel 14

Den sten som byggnadsarbetarna kastade bort

Guds mål i denna nya smörjelse är att återföra kyrkan till enkel och ren trohet till Kristus. Den rätta grunden är inte enbart vad Jesus gjorde i försoningsverket, utan också vad han befaller i egenskap av Herre. När grunden väl är ordentligt lagd inom oss, kan Herrens hus byggas.

Bli kunniga byggmästare

Paulus sade: ”Efter den nåd som Gud gav mig har jag som en kunnig byggmästare lagt grunden” (1 Kor 3:10). Församlingens eviga grund är Herren Jesus Kristus. På honom vilar vi och på honom bygger vi. Det är vist att bygga Herrens hus med bara Jesus för ögonen, för han måste vara centralfiguren i allt vi företar oss, och han måste förbli den levande källan till all vår förmåga.

Ändå finns det en omedveten tendens att undvika Jesu undervisning till förmån för någon annan betoning i skriften. Vi gör vår favoritundervisning, snarare än Jesus, till vår församlings hörnsten. Och följaktligen gör vi lärjungar till vår avbild snarare än till hans.

Jesus sade: “Den sten som byggnadsarbetarna kastade bort har blivit en hörnsten” (Luk 20:17). Det är viktigt att förstå att vi inte kan göra åtskillnad på vad Jesus sade, och vem Jesus är. Kristus och hans ord är ett. I den mån vi underlåter att lära vad Jesus lärde, förkastar vi faktiskt Jesus som Herre och förringar församlingens själva hörnsten.

Se hur Herren associerar sig själv med sin undervisning. Han sade: “Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen” (Joh 12:48).
Han sade också: “Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för, när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet (Luk 9:26). Han avslöjar vårt hyckleri med orden: “Varför kallar ni mig ‘Herre, Herre’, när ni inte gör vad jag säger?” (Luk 6:46). Kristus och hans ord är oskiljaktiga. Jesus var inte en människa som blev Ordet – han är det eviga Ordet som blev människa. Guds ord är själva kärnan i hans natur. Att förkasta eller ignorera vad han säger är att förkasta eller ignorera den han är.

Vi kan inte bygga Herrens hus om vi inte respekterar och bygger på hela Kristi undervisning. Om vi inte lär de nyomvända “att hålla allt vad [Kristus] har befallt [oss]”, skapar vi inte lärjungar (Matt 28:18), utan kommer alltid att vara kvar på ett andligt barnstadium och fångna i religiöst beteende.

Låt oss därför ärligt fråga oss själva: När vi bygger våra församlingar, hur stor vikt lägger vi vid Jesu ord? Finns det en process i församlingen där nyomvända kan bli Kristi lärjungar?

Om din församling liknar de flesta andra, läggs förmodligen ganska liten vikt vid systematiskt studium och tillämpning av Kristi undervisning. Du förstår, om Jesus verkligen är arkitekt och byggmästare för detta hus måste vi gå till honom för att få ritningarna. Huvudregeln i Guds rikes byggnadsplan är lydnad mot Kristi ord. “Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan. Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan” (Matt 7:24-25).

Vänner, det är en storm i antågande. Himlen har redan mörknat och de första regndropparna faller. Om vi ska bestå måste vi bygga på klippan. Tro mig vänner man kan inte bygga sitt hus när det stormar. Det är genom Anden och Kristi ord som Herrens hus byggs. Det var just detta Jesus syftade på när han sade att “på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den” (Matt 16:18).

Den apostoliska grunden

Mängder av vår tids kristna vet vad Jesus gjorde, men stannar ändå upp i sin andliga växt. Varför? Omedvetet har vi gjort Paulus undervisning till församlingens hörnsten. Apostelns undervisning betonade frälsningen, som för oss till Kristus. Med stor vishet utlade Paulus Guds frälsningsplan genom Kristus. Paulus undervisning förklarade vad Jesus gjorde, men Paulus var själv uppbyggd på Kristi ord. Paulus hade inte blivit aposteln Paulus om inte Kristi ord hade bott i honom i så rikt mått.

Men Jesus sade att han själv var vägen, sanningen och livet. Bara hans ord och Ande kan omskapa våra själar så att Fadern själv kan ta sin boning i oss (Joh 14:23). Det är detta omskapande av vår inre människa som – när vi har mognat i honom – bygger upp oss gemensamt till Herrens hus.

Vi menar inte att övriga delar av Bibeln har mindre smörjelse eller är mindre viktiga. Men om inte hörnstenen finns på plats kommer hela byggnaden att luta åt samma håll som vi råkar luta åt.

Det vi säger om vikten av att prioritera Kristi ord, står i full samstämmighet med den apostoliska traditionen i Nya testamentet. Paulus skriver i 1 Timoteusbrevet 6:3–4: “Om någon ger en falsk undervisning och inte håller sig till vår Herre Jesu Kristi sunda ord och till den lära som hör till
gudsfruktan, så är han högmodig och begriper ingenting
.”

När vi försöker bygga på någon annan grund än Jesus, blir resultatet något annat än Jesus. Bara Kristus kan skapa kristna. Om vi fokuserar på våra “läromässiga nymodigheter” och försöker vara lagom annorlunda, så att vi drar fler besökare än kyrkan en bit bort på gatan, då har vi missat hela poängen med såväl evangeliet som Kristi tjänst.

Paulus grundade sin undervisning på “Jesu Kristi sunda ord”. Låt oss se på vad Johannes lärde: “Se till att ni inte förlorar det vi har arbetat för utan får full lön. Den som inte förblir i Kristi lära utan går utöver den, han har inte Gud” (2 Joh 8–9). Det viktigaste för församlingen i den här tiden är att förbli i Herrens Jesu undervisning och ande. På den grunden kommer Herrens hus att byggas upp.

Vi har alla haft våra favoritläror och betonat dessa. Vi har varit som Petrus, då han talade till Jesus på förklaringsberget: “Herre, det är gott för oss att vara här. Om du vill, skall jag göra tre hyddor” (Matt 17:4). Vi är alltid beredda att presentera en plan för Gud, istället för att helt enkelt lyssna till Jesus och lyda honom. Själv tror jag att Fadern har fått nog av våra idéer och goda råd. I sin kärlek avbryter han vårt planerande med samma ord som han avbröt Petrus: ”Denne är min Son, den Älskade. I honom har jag min glädje. Lyssna till honom” (v 5).

Käre Herre, förlåt mig för att jag har följt vindkast i lärorna istället för att ta upp mitt kors och följa Dig. Hjälp mig nu att helhjärtat återvända till Dina ord. Herre, jag vill förbli i Dig. Jag anbefaller åter mitt liv till Dig, och jag ber att bara Du ska vara i blickpunkten för hela Ditt folk. I Jesu namn, amen.

Källa: Boken “Herrens hus”, kapitel 14 av Francis Frangipane. Utgiven på Livets Ords förlag. Läs gärna hela boken