Att predika

Alla människor kan mer eller mindre, bättre eller sämre predika eller hålla tal. Att förbereda det man ska säga kan man göra på många sätt, men det finns några saker som man bör och kan tänka på.

Jag kommer att dela in det i två delar med några underkategorier. (Och det finns saker som jag antagligen inte kommer att ta upp).

De två delarna är att 1. lyssna in Gud och det rent 2. praktiska.

Vissa har fått en gåva att tala och då menar jag inte bara de som ska predika Guds ord. Det finns många som jobbar som ”coacher”, ”peptalk:are”, lärare, underhållare mm. så det finns de som rent mänskligt är bra talare. Det finns de som är lätta att lyssna på och de som är mindre och ibland mycket mindre lätta att lyssna på.

Lyssna in Gud

OBS! Att lyssna in Gud är det viktigaste. Det borde vara det mest självklara, men är tyvärr inte det.

Tyvärr har jag hört och det finns många som bara håller en ”fin predikan”. (Hörde en som benämnde de som ”TV-Gudstjänster”). Om vi läser i Apg. 2:14-40 när Petrus talade till folket, så står det i vers 37 i Kärnbibeln ”När de nu hörde detta, kände de ett styng i hjärtat [ånger, syndanöd, samvetskval; de fick en djup smärtsam upplevelse av sorg], och sa till Petrus och de andra apostlarna (utsända): ”Män, bröder, vad ska vi göra?”” Det är stor skillnad på en ”fin predikan” och en ”predikan med styng”. Nu menar inte jag att det måste vara en styng-predikan hela tiden, men det måste vara en predikan med ord som är fyllda med Gud och Hans kraft. Jag läste om en predikant som predikade i ett möte, han hade glasögon tjocka som flaskbottnar, han stod bakom talarstolen hela predikan och han läste sin predikan rakt av, precis som han hade skrivit ner den, från sina anteckningar. Men de ord som han läste var fyllda med Gud och Hans kraft. Människor fick syndanöd, blev helade, blev befriade, fick frid, fick tilltal mm. Vad berodde det på? Han hade varit med Gud. Tänk dig att det finns en ”skala” där Gud är i ena änden och ”Jag” i den andra. Beroende på var predikan hamnar på denna skala, är den mer eller mindre Gudaingiven eller omvänt, mer eller mindre ”jagingiven”

Det är bättre att lyssna till en predikant som har varit med Gud än en som förberett en mänskligt bra tillrättalagd predikan med fina ord och en snygg Powerpoint.

Att umgås med Gud gör du genom tvåvägs bön, du måste ge Gud tillfälle att tala. Det är bra att du och jag får be/tala till Gud och det ska vi göra, men ska vi förmedla något från Gud till människor så måste vi ge Honom tillfälle att tala och att vi lyssnar. Annars blir det lätt bara våra mänskliga ord. Tänk på att det kan ta tid, så stressa inte. Du måste låta det ta den tid som det tar.

Det finns också ett uttryck ”lev ett förberett liv”. Ska du tex springa ett maratonlopp, så kommer du inte bara på det en dag och gör det nästa dag. Det krävs förberedelser som träning, utrustning mm. Att lära känna någon tar tid. Det står i 1 Timoteusbrevet 3:6 (SKB) Han får inte vara en nyomvänd (ordagrant en ”ung planta” eller ”nyplanterad”), så att han blir högmodig (utvecklar stolthet) och faller under samma dom som djävulen [en gång] gjorde. [Då han i högmod ville bli som Gud, se Hes 28:17.] Nu gäller detta församlingsledare, men jag tror det går att applicera på flera saker och situationer. Sen kan vi i våra församlingar och samfund ha en syn på när någon är nyomvänd eller inte, men det är en helt annan sak. Jag tror det finns en ”förberedelse” för dig och mig som vi ska göra varje dag, hela livet, som har med bland annat helgelse, korsfästa sitt kött, jobba på sin frälsning, öva andens frukter, göra ”missionsbefallningen” mm. Skjut inte upp den dagliga förberedelsen. Jag har sett ”gammelkristna” som är som andliga spädbarn, men jag har även sett nyfrälsta, som inte har många år på nacken som är mycket andligt mogna.

Att läsa och studera ordet är att umgås med Gud. Har tyvärr hört många predikanter som ”slirar” lite på ordet och lägger till sin egen lilla tolkning, och som inte är helt 100%-igt överensstämmande med Ordet. Beror det på okunskap eller för att det ska passa in i predikan och låta fint? Tips: Håll dig inom bibelns ramar. Viktigt: Tänk på att bara för att det står något i en vers så behöver det inte vara hela sanningen ifråga (kommer till det).

Galaterbrevet 1:8–9 (SKB) Men även om vi eller om så vore en ängel (budbärare) från himlen skulle predika ett annat (parallellt) evangelium än det vi har predikat för er, så låt honom vara under förbannelse [bli ställd under Guds dom – gr. anathema]! Som vi sagt förut, så säger jag igen: Om någon predikar ett annat evangelium än det ni fick från oss, låt honom vara under förbannelse!

Ha djup gemenskap med Gud, var lyssnande i din bön och skaffa dig både bred och djup bibelkunskap. Varje dag.

Praktiskt

Att mänskligt förbereda sig på bästa sätt är inte fel. När du samverkar med Gud så blir det bäst. Men låt dig bli ledd av den helige Ande även när det gäller det rent praktiska som upplägg, Powerpoint, vilka bibelord mm. Nedan kommer några saker som är bra att tänka på, och de är inte rangordnade utan bara som de kom till mig.

  • Det är bra om det finns den så kallade ”röda tråden” i predikan så det är lätt att följa med. Lägg en grund, bygg på den och kom fram till det du vill ha sagt. Få allt i rätt ordning.
  • Använd bibelord som styrker det du vill få fram. Gärna flera och ryck dem inte ur sitt sammanhang, även om du bara läser en vers eller delar av en vers. Ex. Det står faktiskt i bibeln i Ps 53:2 att ”Det finns ingen Gud”, men sammanhanget säger: Dåren säger i sitt hjärta: “Det finns ingen Gud.” Onda och vidriga är deras gärningar, ingen finns som gör det goda.
  • Ta upp om det finns olika syn på saken. Som tex. om uppryckandet kommer före, under eller efter vedermödan. Gör inte din syn på saken som den som är den rätta.
  • Du kan använd liknelser eller så kan du måla upp en bild (beskriva) för att förklara det du vill få fram. Ex. du kan beskriva Jesus som ett Lamm, men glöm inte att han även beskrivs som ”Lejonet av Juda”.
  • Använd en PowerPoint (ett bildspel) med beskrivande bilder och text eller använd ”rekvisita” för att åskådliggöra något. Detta är ingen nödvändighet, men av erfarenhet så är det lättare för de som lyssnar att komma ihåg predikan. Bygg inte upp predika helt på bildspelet, om tekniken skulle strula.
    Jag hörde en predikan en gång om att ”Det finns alltid någon (Jesus eller djävulen) som kommer att göra anspråk på ditt liv någon gång”. Predikanten åskådliggjorde det genom att en person som han kallade upp och som fick ett långt rep med en ögla om sig. I början fick personen gå fritt på scenen medan predikanten predikade, men till slut började han ”dra in” personen och ”gjorde anspråk” på honom.
  • Lämna inte de som lyssnar bara med hur det borde vara utan tala om hur man gör för att komma dit, få till förändringen, hur man implementerar och applicerar det i sitt liv.
  • Om du inte läser rätt av vad du skrivit, så förlita dig inte enbart på ditt minne utan ha minst ”stolpar” och bibelord nedskrivna som du kan luta dig emot om det behövs. Men bli inte heller för bunden till anteckningarna (då har du inte förberett dig tillräckligt).
  • Använd någon online bibel för att leta efter bibelord (som du kanske vet finns, men inte var).
  • Använd olika översättningar (online), både svenska och andra språk. Det finns ”utökade och förstärkta” biblar med förklarande text. Du kan även se hur det står ordagrant beskrivet från grundtexten på vissa.
  • Prata med någon för att få ”input” och idéer.
  • Om du är ovan, predika till dig själv i en spegel och ta tid hur lång predikan är. (I vissa sammanhang får man inte predika för länge). Blir den för lång korta av.
  • De som lyssnar är inte där för din skull, utan du för deras.

En gång när jag skulle predika fick jag från Gud att jag skulle hålla tre små helt olika minipredikningar + läsa ett specifikt bibelord (jag fattade inte varför). Efter möter fick jag veta av en person att bibelordet var till henne och att hon hade bett om just det specifika ordet som en bekräftelse för något.

Att vara en sann och äkta predikant är inte alltid lätt för i 2 Tim. 3:1–4 står det, 1 Du ska veta (måste förstå) att i de sista dagarna blir det svåra tider. [Uttrycket ”de sista dagarna” används i NT för hela perioden från Jesu död och uppståndelse fram till hans återkomst, se Petrus tal i Apg 2:16-39 och Heb 1:2.] 2 Människorna kommer att vara: egenkära (själviska, älska sig själva, allt centrerar kring det egna jaget), penningkära (älska pengar, leva för materialism, ordagrant ”vän med silvermynt”), skrytsamma (arroganta), stolta, hånfulla, [Nu följer fem allitterationer – en retorisk stilfigur där flera ord börjar med samma ljud. Det kan jämföras med rim, där ord slutar med samma ljud. De följande fem orden börjar alla med den grekiska bokstaven alfa, som reverserar ordets betydelse. Den svenska motsvarigheten är ”o”. Denna grupp verkar alla ha att göra med familjerelationer.] olydiga (upproriska – gr. apeithes) mot sina föräldrar, otacksamma (gr. acharistos), oheliga (ogudaktiga – gr. anosios), 3 okänsliga (känslokalla, kärlekslösa mot sina närmaste, utan familjeband – gr. astorgos), oförsonliga (går inte in i förbund, förbundsbrytare, vägrar att överkomma meningsskiljaktigheter – gr. aspondos), djävulska (skvallrare, förtalare – gr. diabolos, djävulens namn – någon som söndrar och splittrar och agerar djävulskt), [Detta är listans centrum – källan för allt detta är djävulen. Nu följer på nytt tre allitterationer där alla orden börjar på alfa, se vers 2.] obehärskade (utan självkontroll), omilda (otämjda, råa, brutala, djuriska), fientliga mot det goda (helt utan intresse för det goda), 4 falska (sådana som förråder), hänsynslösa (förhastade, kastar sig huvudstupa in till sitt förfall) högmodiga (förblindade). De kommer att älska njutning (ordagrant vara ”vän med hedonism”), mer än de älskar Gud (ordagrant vara ”vän med Gud”) 5 och ha ett sken (en yttre form) av gudsfruktan men förneka dess kraft. [Denna lista med arton punkter börjar och slutar på temat egoism. Kärleken till sig själv, istället för den som är riktad mot Gud, ramar in hela detta stycke.]

Det är tragiskt när människor är och blir såhär, men det är ännu mer tragiskt när predikanter som har någon form av plattform och som påverkar människor hamnar i det. Det skulle vara lätt att räkna upp ett antal, både predikanter, pastorer och andra förkunnare.

Vidare i 2 Tim 4:3 står det ” För det kommer en tid då människor inte längre kommer att tolerera (acceptera, stå ut med) att höra den sunda läran. I stället kommer de allteftersom det behagar dem (kliar dem i öronen) samla på sig lärare efter lärare som talar vad deras begär (längtan efter det förbjudna) vill höra.”

Då måste vi som predikar, säga, tänka och handla som det står i Apg. 4:19-20 och 5:29 ”Men Petrus och Johannes svarade dem: ”Om det är rätt inför Gud att lyda er mer än Gud, det får ni själva avgöra (döma), men för oss är det omöjligt att inte berätta om det vi sett och hört.”, ”Då svarade Petrus och de andra apostlarna: ”Vi måste lyda Gud mer än människor.”