Hur tar du emot ord som talas till och om dig?

Idag utsätts vi för en flod av ord som sköljer mot oss från många olika håll.

Ord innehåller många gånger något som vi ska förhålla oss till.

Ord kan vara både positiva eller negativa när vi hör dem.

Ord kan skapa en känsla i oss som glädje, framtidstro, hopp, missmod, ångest, oro mm.

Det finns ”fake news” och påverkans kampanjer. Detta förekommer i allt ifrån på nationell nivå till olika typer av relationer människor emellan.

Vilken självbild vi har och vilka åsikter och ståndpunkter vi har påverkar så klart också hur ordet kommer att tas emot.

Innan jag fortsätter vill jag säga några grundläggande saker:

  • Om Gud säger att vi ska göra något i sitt ord, då kan vi göra det. Han kräver inte att vi ska göra något vi inte klarar av, men vissa saker kanske kräver att vi samarbetar med den helige Ande.
  • Om Guds ord säger en sak och du tycker en annan sak i frågan, så har du fel.
  • Vi måste ”kunna” vår bibel så vi inte blir lurade att tro något som inte står i den.
  • Vi måste lära oss att skilja på att se och lösa saker på ett mänskligt sätt eller ett ”ande lett” sätt.

Jag pratade nyligen med en person om när någon säger något om ens beteende och vad man ägnar sin tid åt. Vissa saker är lätta att se att de inte är bra eller ”nyttiga” som bibeln säger, men det kan vara svårt ibland att bryta gamla vanor (dock ingen ursäkt). Det vi kom in på var om vi ”begrundade” det som sades eller om vi bara viftade bort det. Det är tragiskt att vi många gånger lättvindigt bara kastar bort sanningar utan att ha prövat dem inför Gud. Oavsett hur de levererades och i vilket sammanhang och känslomässigt tillstånd vi var i.

Nu finns det många saker att ta upp i detta ämne och olika vinklar av det, så jag kommer här bara beröra några.

Gud vill något med våra liv. Gud vill att den nya skapelsen ska få råda och regera mer och mer i våra liv genom att vi tex. ska ändra vårt sinne.

Och anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom ert sinnes förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds goda, välbehagliga och fullkomliga vilja. Rom 12:2

Vi är korsfästa med Kristus.

Jag är korsfäst med Kristus och jag lever, men inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i köttet, det lever jag i tro på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig själv för mig. Gal 2:20

Då ”lidelser och begär” slår emot oss varje dag, brukar man säga ”att man ska korsfästa sitt kött varje dag” (även om det inte står ordagrant).

De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. Gal. 5:24

Gud talar till oss bland annat genom andra människor. Tyvärr tror jag att om vi tar emot det i köttet kan vi missa många tilltal. Vi vill få tilltalet presenterat och sagt på ”vårat sätt”. Precis som Naaman ville få sitt helande på sitt sätt i 2 Kung. 5. Tar vi emot det i anden, på Guds sätt, så kommer ordet att verka till det som det var ämnat till. Det är vi som ska anpassa oss efter Gud och inte Gud efter oss. En del i att ta emot det i anden är att begrunda det.

Jag tror att vi som kristna borde ta mycket mer tid till att ”gå in i sin kammare” och begrunda (synonymer är: tänka över, överväga, grunna på, fundera på) det vi hör. Jesu mor Maria ”bevarade och begrundade” det hon hade hört. Luk. 2:19. Vi borde ställa oss frågor som: om det är något som vi ska ta till oss, något vi behöver ändra på, något vi ska implementera i vårt liv mm. Vi behöver be och meditera på och över det, söka Herren och invänta Hans svar på det. I detta ligger det också att pröva ordet. Som vi läste i Rom. 12:2.

Att gå in i sin kammare är en nyckel för oss. Men jag har märkt i mitt eget och även i andras liv att det är något vi har svårt för. Men eftersom det står i bibeln så är det något som alla kan och borde göra, oavsett hur svårt det är eller vilken personlighet vi har.

Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Far som är i det fördolda. Då ska din Far, som ser i det fördolda, belöna dig. Matt. 6:6

Sammanhanget gäller bön, men jag tror att det kan användas vid andra tillfällen också, som tex när vi ska begrunda.

Vi lever i en tid då allt ska gå snabbt. Om det inte gör det så blir vi otåliga och springer vidare till något annat. Får vi inte en ”kick” snabbt tröttnar vi. Vi måste lära oss att inte vara ”upptagna av mångahanda bestyr” utan att sätta oss ner vid Jesu fötter och få den goda delen (Luk. 10:38-42). Vissa saker måste få ta tid.

Vi måste bryta världens och djävulens ekorrhjul och komma in i att gå i takt med den helige Ande. Det är där vi borde vara för att kunna utföra allt det som Gud har för oss.